“Bereikbaarheid is cruciaal, want anders staat alles stil”
SIXT is met ruim 3.500 vestigingen in meer dan 100 landen een van de grootste autoverhuur- en autoleasingbedrijven in Europa. De ICT-afdeling op het Duitse hoofdkantoor houdt zich vooral bezig met de (door)ontwikkeling van de (verhuur)software. Elk land verzorgt zelf de benodigde hardware, telefonie- en dataverbindingen.
Maurice Armelita is ICT Projectmanager Benelux bij SIXT autoverhuur. “Ik startte hier in 2022 in een voor SIXT Nederland nieuwe functie. In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor de telefonie-omgeving en dataverbindingen van alle vestigingen in de Benelux. In totaal gaat het om zo’n 40 locaties, waarvan het merendeel in Nederland met als verreweg grootste hub de luchthaven Schiphol. Als we niet in de lucht zijn, staat alles stil en dus is het zaak dat de dataverbindingen betrouwbaar en snel zijn. Trends was al onze partner voor mobiele telefonie, dus ik zat al regelmatig met mijn vaste accountmanager Jochem van der Burg rond de tafel. Gezamenlijk hebben we een plan uitgewerkt voor een stabiele, toekomstvaste omgeving.”
Met KPN EEN Enterprise is alles afgedekt
Naast mobiel heeft Maurice sinds medio 2024 ook de vaste telefonie voor Nederland en België ondergebracht bij Trends ICT Groep. “Dat heeft door de combinatie, niet geheel onbelangrijk, sowieso prijsvoordelen. Trends is gecertificeerd partner van KPN en kon én kan ons als geen ander adviseren en ondersteunen op dit vlak. Voor Nederland hebben we gekozen voor KPN EEN Enterprise, waarmee ook de dataverbindingen optimaal zijn afgedekt. Ik zou wensen dat KPN ook over de landsgrenzen actief was, want de Belgische provider kent helaas wat meer zand in de motor dan KPN. Daar kunnen ze nog wat leren van hun Nederlandse tegenhanger.”
Maurice is zeer te spreken over de samenwerking met Trends. “We hebben een klik en dat vind ik erg belangrijk. Omdat ik vrijwel altijd onderweg ben en in principe niet kan terugvallen op een eigen ICT-afdeling, heb ik behoefte aan een ICT-partner die mijn slagkracht vergroot en waarmee ik op zijn tijd ook kan sparren. Ik ben blij met de nieuwe situatie waarbij we door te standaardiseren alles goed op orde hebben op alle locaties.”
Niet bereikbaar betekent ontevreden klanten en is kostbaar
“We kunnen ons bij SIXT niet permitteren om een dag uit de lucht te zijn, want dat kost ons business. Zelfs een uur is in feite al niet acceptabel, want terugvallen op papier is geen optie. Alles, maar dan ook echt alles, is tegenwoordig gedigitaliseerd. De verificatie en registratie gaat via tablets, dus de verhuuromgeving moet staan als een huis. Dat vereist stabiele verbindingen. Eind 2023 ben ik de markt gaan verkennen. Een van de aanbieders stelde een integratie met Teams voor, maar dat was me te omslachtig. Met KPN EEN Enterprise hebben we vast en mobiel gecombineerd en zeer betrouwbare dataverbindingen.”
Een dedicated projectteam voor SIXT met de juiste klantfocus
Begin 2024 startte de uitrol op de vestigingen. “Nadat de glasvezelverbindingen waren aangelegd, konden we echt meters maken. Trends heeft wederom bewezen dat het heel snel kan schakelen. Ze werken pragmatisch en hebben in dit project alles van A tot Z begeleid en onder andere overal de managed DrayTek routers werkend geïnstalleerd. Ideaal, want op deze manier kunnen de supportengineers van Trends remote de hardware managen. De volgende stap, om de beschikbaarheid nog verder te verhogen, is de aanleg van de redundante failover-voorziening. We gaan werken met een 4G back-upoplossing die ervoor zorgt dat als de primaire lijn wegvalt deze wordt overgenomen door een snelle mobiele Internetverbinding zodat we altijd bereikbaar zijn en door kunnen draaien. Dat is ook het mooie van de mensen van Trends, die gaan ook onvermoeibaar door om een klus te klaren én zijn altijd bereikbaar!”
Benieuwd wat Trends ICT voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons op.