“Trends beheert de totale ICT-omgeving van Keukenhof”
Het begon allemaal in 2004, toen Trends het beheer overnam van de Siemens Hipath 3700 telefooncentrale. Dat was ver voordat Controller Erwin van der Werf bij Keukenhof aan boord kwam. “Maar ik hoorde enkel lovende verhalen over de jarenlange samenwerking. Ze waren verantwoordelijk voor de upgrade van de Hipath in 2009 en de modernisering van de infrastructuur in 2012, waarbij er een glasvezelring op het park is aangelegd. In 2016, een jaar voordat ik hier ben begonnen, hebben ze het nieuwe entreegebouw van een redundante core switch omgeving voorzien. Eigenlijk zijn ze betrokken geweest bij alle grote ICT-projecten hier. Tot zover een stukje historie, maar een dermate goed trackrecord maakt dat het logisch was om Trends als een van de partijen aan tafel uit te nodigen voor onze ambitieuze toekomstplannen.”
“Trends beheert de totale ICT-omgeving van Keukenhof”
Twee landschappen samenvoegen, met alle voordelen van dien
De vermaarde Bloemententoonstelling Keukenhof en het Landgoed Keukenhof waren qua ICT twee min of meer gescheiden werelden. “Die wilden we samenbrengen, voor synergievoordeel en beheergemak. Keukenhof heeft, heel bewust, geen eigen ICT-afdeling. Dat hebben we geoutsourcet, zodat we ons kunnen focussen op onze core business. Dat betekent wel dat je een betrouwbare partner nodig hebt die je op ICT-gebied compleet kan ontzorgen.”
Trends was al de vaste ICT-partner voor het park en sinds de zomer van 2023 voor het geheel
Keukenhof gaat mee met zijn tijd en ICT wordt steeds belangrijker. Daarom is er besloten om ICT verder te professionaliseren en qua partnerlandschap te vereenvoudigen.
“We hebben de markt verkend en zijn met diverse partijen in gesprek gegaan. Dit resulteerde eind 2022 in een RFP aan onder andere Trends ICT. Het was onze uitdrukkelijke wens om één centrale partner voor alle ICT-vraagstukken te selecteren. Een partner met kennis van zaken die het totale beheer kan verzorgen. Dat klinkt simpel, maar is best complex. Zeker als je bedenkt dat het twee heel verschillende omgevingen zijn; een reguliere kantooromgeving én het bloemenpark dat in het seizoen meer dan een miljoen bezoekers ontvangt.” Die komen voor de bloemenpracht, maar willen ook een goed bereik en eenvoudig digitaal kunnen afrekenen bij alle (tijdelijke) paviljoens etc. “Dat betekent dat alles in topconditie moet zijn en dat vraagt om een partner die flexibel kan op- en afschalen. Trends kent onze organisatie door en door en heeft de RFP verreweg als allerbeste beantwoord en daar zijn we zeer content mee.” Sinds de zomer van 2023 is Trends het single point of contact voor alle ICT binnen Keukenhof én ook voor derden waarmee wordt samengewerkt. Trends heeft de regierol en leidt alles in goede banen.
Inventariseren én doorpakken
Na de gunning heeft Trends vrijwel de gehele ICT-omgeving overgenomen, met uitzondering van enkele specifieke zaken zoals ERP, CRM etc. “Keukenhof was gecharmeerd van onze aanpak en onze visie waarbij wij de overall regierol invullen,” vertelt Arend Bakker van Trends. “We hebben eerst goed geïnventariseerd en zijn daarna een project gestart om de ICT naar de Cloud te verhuizen. Tegelijkertijd hebben we voor de gebruikers een nieuwe, flexibele en moderne werkplek gecreëerd en de telefonieserver is in het najaar van 2024 naar de Cloud overgezet.”
Een pragmatische aanpak en een ingespeeld team
Erwin van der Werf: “Uiteraard zijn er weleens kleine hiccups tijdens een groot project als dit, maar Trends weet op dat soort momenten snel te schakelen. We trekken al jaren samen op. Ze hebben een vast team dat met raad en daad voor ons klaarstaat. Specialisten die op de hoogte zijn van wat hier speelt en als het moet dan kunnen ze eenvoudig opschalen. Dat deed Trends al tot onze grote tevredenheid voor alles op het park en tegenwoordig dus voor het geheel. Dat betekent niet dat ze de enige leverancier zijn, want we hebben bijvoorbeeld ook te maken met de leverancier van Exact en andere softwarepakketten. Dáár zit een deel van de kracht van Trends, zij zijn ons vaste aanspreekpunt en stemmen zaken af met de andere partijen. Door die pragmatische, oplossingsgerichte aanpak ontstaat er nooit ruis en heb je geen vingerwijzen naar elkaar. Zo worden problemen snel opgelost of zelfs voorkomen. Trends is ook een gedegen sparringpartner voor ons. We worden proactief geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen en samen kijken we wat voor ons interessant is en in welk tempo we zaken oppakken.”
Een ICT-sparringpartner met oog en oor voor onze eisen en wensen
Keukenhof is loyaal aan leveranciers die goed presteren. Daarom was Trends indertijd niet in beeld voor de mobiele telefonie. Dat werd al verzorgd door een lokale partij in Lisse – SBS Luijk – maar dat valt sinds 2021 onder de paraplu van Trends. “Zo vallen alle puzzelstukjes vanzelf op hun plek. Trends verzorgt nu voor ons, zowel voor de Bloemententoonstelling Keukenhof als het Landgoed Keukenhof, de vaste en mobiele telefonie en de totale kantoorautomatisering. Het is heel breed: van realisatie en uitbreiding van het netwerk met switches, routers, de glasvezelring en verbindingen over het park en landgoed tot en met de interne bekabeling én de WiFi voor de gasten. Omdat we altijd in de lucht moeten zijn, hebben ze gezorgd voor een redundante Internetontsluiting en goede veiligheidsvoorzieningen in de vorm van firewalls. Last bust not least verzorgen ze het complete beheer voor ons. Trends is ons eerste aanspreekpunt en heeft de regierol voor andere ICT-partijen die diensten leveren aan ons of onze partners die op het terrein actief zijn. Het is een on-going proces, want de ontwikkelingen gaan snel en dus maken we elk jaar optimalisatieslagen om goed voorbereid te zijn op het nieuwe seizoen. Trends plant netwerkuitbreidingen, vervanging en optimalisatie van de WiFi-omgeving etc. en wij planten miljoenen bloembollen.”
Benieuwd wat Trends ICT voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons op.